Elämä丨Luonnollisesti kohottava matka

2023-11-28

Tänä vuonna kotimaan matkailu ei ole vain kuumaa, se on vilkasta. Näyttää siltä, ​​että jokainen suosittu matkailukohde on täynnä ja jokainen hotelli suositulla luonnonkauniilla alueella veloittaa huippudollaria.

turnstile

Polku kiemurtelee jokea pitkin ja suuntaa karstiluolaan Niangniangshanin luonnonkauniilla alueella Panzhoussa, Guizhoun maakunnassa. CHEN LIANG/KIINA PÄIVITTÄIN

Välttääksesi liittymisen turistilaumoihin – se on haaste, usko minua – sinun täytyy olla kärsivällinen ja joskus ajatella luovasti.

Jäin kotiin Pekingissä heinä- ja elokuussa odottamaan kesäloman loppua. Syyskuussa kaksi ystävää ja minä aloimme miettiä a"viileä"paikka tehdä neljän tai viiden päivän matka lähelle luontoa ja saada takaisin kestävyyttä, jonka kesän kova helte oli kuluttanut.

Yunnan-Guizhoun tasangolla sijaitsevat kaksi lounaismaakuntaa, jotka kiinnittivät huomiomme, tarjosivat viileämmän ilmaston.

Olimme käyneet Yunnanin maakunnassa monta kertaa, mukaan lukien matka aiemmin tänä vuonna, joten Guizhoun maakunta voitti heiton.

Mutta missä Guizhoussa? Pyysin suosituksia kasvitieteilijäystävältä, joka vietti siellä kuukauden aiemmin tänä vuonna keräten näytteitä. Hän mainitsi Chishuin, Xingyin ja Panzhoun.

Chishui on suositumpi kuin Xingyi. Ystäväni ja emme koskaan kuulleet Panzhousta. Joten se päätettiin; vierailemme Panzhoussa. Lisätutkimuksen jälkeen huomasimme, että Panzhou rajoittuu Xingyiin ja sinne pääsee helposti autolla provinssin pääkaupungista Guiyangista.

Panzhoun jälkeen voisimme vierailla Xingyissä matkalla Guiyangiin.

Joten kolme meistä lensi Guiyangiin eri kaupungeista, tapasimme, haimme automme Longdongbaon lentokentältä ja ajoimme Panzhouhun.

security gate turnstile

Wildflowers kukkivat Qingshui-joen rannalla Qingshui-sillan ja kahden vesiputouksen taustalla. CHEN LIANG/KIINA PÄIVITTÄIN

Valtatietä pitkin

Nautin todella ajamisesta Guizhoussa. Sisämaassa sijaitseva ja laajoista karstista tunnettu maakunta on kehittynyt nopeasti moottoritieinfrastruktuurinsa suhteen viimeisen vuosikymmenen aikana.

Vuoden 2021 loppuun mennessä maakunnan moottoritieverkosto ylitti yli 8 000 kilometriä. Pikatiematkat kolminkertaistuivat vuoden 2012 2 630 kilometristä 8 010 kilometriin vuonna 2021 ja ovat nyt viidenneksi maassa. Lääninhallituksen mukaan lähes puolet maailman sadasta korkeimmasta sillasta sijaitsee maakunnassa.

Guiyangista Panzhouhun, Guizhoun lounaiskulmassa sijaitsevaan lääniin, ajo kulki lähes kokonaan pikateillä, ja ylitimme varmasti osan korkeista siltoja.

Oli vaikea sanoa, kun ajoimme sillalla, koska monet Guizhoun moottoriteiden osuudet ovat koholla, mikä antaa tunteen kellumisesta maan päällä.

Kulkiessamme pikateitä, saimme usein välähdyksiä majesteettisista karstin huipuista, joiden alla näkyi monien kaupunkien korkeita kerrostaloja.

Auton ikkunoista näimme toisinaan pilviä vierailevan kauniisti ohi, lisäten ripauksen eteeristä kauneutta matkaamme. Tapasimme vähän ajoneuvoja ja oli haastetta ajaa alle nopeuden. Lähes neljän tunnin ja yli 300 km:n jälkeen saavuimme Panzhoun lääninkaupunkiin.

Turnstile gates

Villi krysanteemilaji täydessä kukassa Laohei-vuorella Panzhoussa. CHEN LIANG/KIINA PÄIVITTÄIN

Kiinnostuksemme huippu

Oli vaikea uskoa, että yhden Panzhoun parhaista hotelleista olevan standard-huoneen hinta oli vain 210 yuania (29 dollaria).

Illallinen, tuoretta naudanlihaa läheisessä ravintolassa, oli poikkeuksellisen arvokas ja erittäin maukas 180 yuania. Naudanliha oli mureaa ja kastike, joka sisälsi chilipippuria, oli mausteinen ja aromaattinen. Kastikkeeseen upotettu naudanliha oli suussa sulavan herkullista.

Aamiainen läheisessä riisinuudelikaupassa seuraavana päivänä oli uskomattoman vielä parempi. Kahdellatoista yuania saa kulhollisen riisinuudeleita joko naudanliha- tai kanakeittoon. Käytin vielä 10 yuania lisäämällä munan ja kanankoivan.

Suuntasimme Laohei-vuorelle, jossa meitä tervehtii kukkuloiden maisema, aivan läänin kaupungin takana, ja tuuliturbiinit työskentelivät rauhallisesti.

Löytääksemme tien vuorelle, meidän piti etsiä Laoheishanin tuulipuisto navigointisovelluksesta. Kapea ja mutkainen tie on hiljattain päällystetty, mutta helppokulkuinen ja vähän ajoneuvoja.

40 minuutin kuluttua saavuimme Laohei-vuoren harjanteelle.

Kukkulat ovat yllättävän leveitä ja tasaisia, ja niityt ympäröivät kivisiä rinteitä. Rinteillä rehottaa tiheitä pensaita. Syyskuussa kukkivat vielä monet luonnonvaraiset kasvit, mukaan lukien alppiruusupensaslaji, jolla on suuria, valkoisia kukkia, ja vähintään kolme impatiens-lajia, joilla oli vastaavasti keltaisia, valkoisia ja punaisia ​​kukkia.

Niityt, joista on panoraamanäkymät laaksoihin, kyliin ja kaupunkiin kukkuloiden juurella, ovat ihanteellisia paikkoja telttailemaan ja pitämään piknikiä. Paikalliset ihmiset tietävät tämän ja monet voivat nähdä juoksevan teitä reunustavan seisokkeja, vuokraamassa telttoja tai grillivälineitä.

Se johtui luultavasti siitä, että oli arkipäivä, heidän liiketoimintansa vaikutti melko hitaalta.

Kävelimme useiden kukkulan niittyjen ympäri ja kiipesimme kolmelle tai neljälle tuuliturbiinin tasolle nauttiaksemme viileästä tuulesta ja kauniista näkymistä ennen kuin suuntasimme iltapäivällä Niangniangshanin luonnonkauniille alueelle.

Tunnin ajomatkan jälkeen saavuimme ja huomasimme, että laajaan laaksoon piilotettuna luonnonkauniilla alueella on monia nähtävyyksiä, kuten vuoren huipulla sijaitseva puisto, jonne pääsee köysiradalla, muutama karstiluola, vajoa ja kuumia lähteitä. Se vaatii kaksi tai kolme päivää tutkiakseen.

Päätimme sen sijaan maksaa 20 yuania per henkilö pääsymaksun nähdäksemme joen, joka virtaa karstiluolasta kiemurtelevaa polkua pitkin jyrkän joen rannalla. Se oli miellyttävä kahden tunnin vaellus, jota varjostivat silkkaat karstkalliot ja umpeen kasvaneet puut.

Sitten ajoimme kaksi tuntia Xingyihin Guizhoun eteläosassa.

Näköalapaikka

Näyttää siltä, ​​​​että jokainen Xingyin vierailija menee Maling-joen kanjoniin, joka on kansallisen tason luonnonkaunis alue, joka on vain 5 km:n päässä läänin tason kaupungista, joka tunnetaan useista karstkallioista laskeutuvista vesiputouksista. Kun syömme aamiaista hotellissamme, kuulimme muiden vieraiden puhuvan puistosta.

Aioimme vierailla Maling-joella ja osassa kanjonia, mutta emme puistossa. Suuntasimme Qingshui-joelle, Maling-joen yläosaan, ja Qingshui-joen kanjonille, noin 40 minuutin ajomatkan päässä Xingyistä.

Se oli autio, koska pystyimme ajamaan suoraan näköalapaikalle, josta oli näkymä joelle ja neljälle vesiputoukselle, jotka putosivat alas syvänvihreillä saniaisilla. Se oli eristetty, eikä kukaan häirinnyt meitä.

Ainoa haittapuoli on, että näyttää siltä, ​​​​että kukaan ei todellakaan huolehdi paikasta, koska roskia oli levitetty lähelle.

Näköalapaikalta näimme neljän kaskadin putoavan kymmeniä metrejä koskemattomaan jokeen, jonka vasemmalla halki rautatiesilta.

Ajoittain juna nousi tunnelista sillalle ennen kuin katosi toiseen tunneliin.

Joen rantaan laskeutuu kiviportaikko, joka on noin 100 metriä näköalapaikan alapuolella. Siellä voimme katsoa ylös ja ihailla kahta vesiputousta.

Kohtaus oli todella upea!

Myöhemmin huomasin, että Qingshui-silta, 360 metriä pitkä ja 183 metriä Qingshui-joen yläpuolella, oli maailman korkein rautatiesilta, kun se otettiin käyttöön vuonna 1996. Kävelimme sille, mutta rautatietyöntekijä kertoi meille, että vierailijat eivät ole sallittu sillalle.

Vierailimme sitten Jianxiequanissa"geysir", Xingyin laitamilla, joka on toinen ilmainen luonnonkaunis alue, iltapäivällä.

Pienessä metsässä piilossa oleva geysiri pursuaa ulos kiviraosta karstin rinteessä luoden mutkaisen puron. Se virtaa lampeen, jossa on monia suuria kaloja. Lammen ympärillä on kivipolku, jonka paviljongit ja sillat seisovat lähellä kirkasta lähdevettä. Sitten vesi virtaa riisipeltojen ympärille kaarevaan jokeen. Maisemat ovat melko idylliset ja kauniit.

Matkalla Guiyangiin saavuimme kansallisen tason nähtävyyden sisäänkäynnille, mutta päätimme, että Xingyin piilotettujen vesistöjen jälkeen Getu-joki Anshunin kaupungissa oli vähän liian"päävirta"meidän makuun.

Reportteri: Chen Liang

Hanki uusin hinta? Me vastaamme mahdollisimman pian (12 tunnin kuluessa)